Tuesday 14 March 2017

Hukum Bersanding Zaharuddin Forex

Hukum bersanding dalam islam Artikel ini disalin dari f-hasan. blogspot Musim cuti di Malaysia sekarang ni mesti sibuk dengan kenduri walimatul urus atau lebih dikenali dengan kenduri kawin. Sempena pula seorang adik sedang bertanyakan kenapa persandingan dilarang di dalam islam Saya tersentuh untuk melampirkan kenapa ia diharamkan dan bagaimana persandingan ini harus dilakukan. Diharap bagi mereka yang akan berkahwin tidak lama lagi akan mendapatkan pengajaran yang sebaiknya .. Hukum Bersanding Mengikut Perspektif Islam 1. Definisi Persandingan: Meletakkan Suami-Isteri Yang Baru Dinikahkan Di Atas Penganjangan (Pelamin) Dengan Berhias Indah, Berpakaian Lengkap, Dikipas Oleh Dua Jurukipas Dan ditonton oleh orang ramai atau orang tertentu sahaja 2. Tujuan: antara tujuan utama persandingan ialah untuk ditonton, menjadi kenangan bersejarah, meraikan peluang seumur hidup dan menghayati adat dan budaya nenek moyang. 3. Sejarah: ada dua teori dalam menjelaskan dari mana asalnya persandingan dalam adat Melayu. Pertama: bahawa persandingan adalah adat resam Melayu tulen. Ini kerana istilah raja sehari itu persis kepada adat istiadat Melayu yang berpaksikan raja (HM Sidin, Adat Resam Melayu, PAP, 1964) Kedua: Persandingan Adalah Adat Yang Diimport Dari Indien. De Jong (Religionen im Malaiischen Archipel, Oxford Univ. Presse, 1965) dan Joginder Singh (Tata Rakyat, Longman, 1978) berpendapat ia adalah pengaruh Hindu. 4. Unsur-unsur khurafat dalam persandingan: (a) Penggunaan beras kunyit pada upacara persandingan ialah bertujuan memberi semangat kepada pengantin berdasarkan kekuningan semangat padi. (B) Penggunaan jampi mentera untuk menghalau hantu syaitan yang mungkin mengganggu majlis itu Hukum Islam Terhadap Persandingan 1. Menabur Beras Kunyit: Jika ia ditabur dengan tujuan menambah semangat dan menghalau roh jahat, maka ia adalah syirik - bercanggah dengan surah al-Fatihah: ayat 5: Das tun wir anbeten und deine Hilfe, die wir suchen. Dan Yunus: 107: Wenn Allah dich mit Schmerzen berührt, so kann man ihn nicht entfernen, aber er: Wenn er etwas für dich nennen will, so kann niemand seinen Gefallen zurückhalten; er veranlaßt es, zu wem von seinen Dienern zu kommen Pleaseth Und er ist der Allmächtige, der Barmherzige. 2. Membaca Jampi Mentera: Jika beritikad bomoh atau pawang itu membaca jampi-mentera dengan tujuan dapat memelihara majlis itu daripada roh jahat, maka dia juga amalan syirik seperti yang dijelaskan di atas. 3. Berandam: Perbuatan andaman yang berbentuk li tadlis mengabuimerubah kecantikan yang sebenar adalah haram. Antaranya yang disebut oleh al-hadis: HR Muslim-Muslim Dari Abdullah Ibn Masud: Allah Melaknat Wanita Yang Mencucuk Tangan Dan Menaruh Warna (Tattoo) Dan Yang Meminta Berbuat Demikian Wanita-Wanita Yang Menghilangkan Bulu Kening Di Muka, Wanita Yang Mengikir Gigi Dan Menjarangkannya Supaya kelihatan cantik yang merubah kejadian Allah. (Pengecualian: membuang bulu yang berupa janggut atau misai atau side-burn.) 4. Berhias untuk dipamerkan (tabarruj): Berhias dengan tujuan untuk dipamerkan kepada orang ramai adalah dilarang. Firman Allah (maksudnya), Janganlah kamu bertabarruj seperti kelakuan orang zaman jahiliah dahulu. (Al-Ahzab: 33) 5. Mengadakan kenduri walimah secara besar-besaran: Hukum sebenar kenduri kahwin ialah sunat sahaja sebagaimana sabda baginda: Adakanlah kenduri kahwin walaupun hanya dengan seekor kambing. Islam mencela amalan boros: Janganlah kamu membazir secara melampau (Maksud al-Isra: 26) 6. Menjadikan hadiah atau pemberian wang sebagai satu kemestian: Ini berlawananischen dengan roh Islam Firman Allah, Allah tidak Mitgliedschaft seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. (2: 286) 7. Mas Kahwin Dan Hantaran Yang Mahal: Inilah Adalah Sunah Rasul sah: Wanita Yang Paling Berkat ialah Wanita Yang Paling Murah Hantarannya. (HR Ahmad, al-Hakim dan Baihaqi) Demi meraikan adat: Islam membenarkan persandingan dengan meletakkan syarat: 1. Jika ia disandingkan secara tertutup (di hadapan muhrim atau keluarga terdekat) dan kanak-kanak yang belum mengerti tentang aurat. 2. Jika ingin melakukan secara terbuka diharuskan jika bertujuan iklan dan memperkenalkan mempelai kepada para jemputan dan kaum keluarga dengan syarat kesemua pihak baik pengantin dan para jemputan semua menutup aurat kecuali perhiasan yang biasa dilihat. Rujukan 1. Prof Muhammad al-Ghazali, Laisa Minal Islam. 2. Ibn Taymiyah, Hijab al Marah Wa Libasuha. 3. Prof Qardhawi, Fatwa Muasirat dan Halal Haram Fil Islam. Sumber: Tuan Hassan Tuan Lah, Bersanding dalam Pandangan Islam. Muzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Forex Trading Zaharuddin Abd Rahman Setelah Berhempas Pulas melayan Sebahagian Bantahan, Komentar und Tidak Puas Hati Pedagang Matawang Asing (Forex Trader) Sejak tahun 2008, iaitu sejak dari awal saya menyediakan Kajian ringkas yang dipaparkan di web ini, boleh dirujuk artikel tersebut di link berikut: - Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, Banker dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh einzeln tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individu. Bukan sekadar itu, malah kumpulan pengkaji juga telah mencuba sendiri berdagang melalui salah satu plattform forex bagi mendapatkan kejelasan maksimum sebelum menyimpulkan sebarang hukum. Selain itu, mereka juga telah bertemu dengan penyedia plattform FOREX itu sendiri di samping beberapa siri temubual dengan pedagang FOREX yang berpengalaman. Justeru, saya kira, perdagang FOREX tidak boleh sama sekali mempertikaikan kefahaman para pengkaji kerana penyelidikan mereka jauh lebih dalam dari hanya sekadar pengalaman, tambahan pula penyelidik juga menrima informasi rasmi dari pihak Bank Negara Malaysia selaku Regulator. Hasil Daripada Kajian Kumpulan Pengkaji Pertama Yang Dianggotai Oleh Prof. Madya Dr. Muhammad Bin Som, Dr. Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En. Wan Norhaziki Wan Abdul Halim. Kesimpulan mereka mencatatkan seperti berikut: - 1. Spot forex yang dijalankan oleh einzeln melalui plattform internet agak berbeza daripada konsep spot forex yang dijalankan di peringkat interbank. Dari satu sudut, ia dibuat berdasarkan spot forex dari segi harga lani (Wertfleck), tetapi dari segi penyelesaian ia tidak berlaku berdasarkan T2. Malah penyelesaian tidak akan berlaku selagi pedagang tidak menutup posisi yang dibukanya. Namun, Dari Sudut Yang Lain, Spot Forex Doughnat Lebih Mirip Kepada Vorwärts Forex, Kerana Apabila Pedagang Membeli Sesuatu Matawang Daripada Makler, Beliau Tidak Akan Dapat Memiliki Matawang Yang Dibelinya. Sebaliknya, pedagang akan menikmatinya setelah beliau menjualnya semula kepada broker pada waktu hadapan. Apa Yang Membezakan Spot Forex Oleh Individu Dengan Vorwärts Forex ialah Kadar Tukaran Matawang Masa hadapan Adalah Tetap iaitu Kadar Yang Dipersetujui Pada Tarikh Transaksi, Manakala Kadar Tukaran Matawang Dalam Spot Forex Tidak Tetap, Tetapi Berdasarkan Turin Naik Harga Pasaran Matawang Yang Didagangkan. 2. Kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang asing yang dibuat melalui saluran-saluran yang tidak sah. Mala, Terdapat Peruntukan Perundangan Yang Jelas Berhubung Larangan Tersebut, iaitu melalui Seksyen 3 (1) dan Seksyen 4 (1), (2) Dan (3) Akta Kawalan Pertukaran Wang (AKPW) 1953. Mana-Mana Individu Dilarang Sama Sekali Berurus Niaga Matawang asing, kecuali setelah mendapat kebenaran Pengawal Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Bank Negara Malaysia. 3. Berdasarkan beberapa isu syariah yang diketengahkan termasuk isu qard Hebelwirkung, Riba al-nasiah Rollover Interesse, qabd, menjual matawang Yang tiada dalam pegangan (qabd) dan spekulasi yang melibatkan perjudian, ternyata operasi spot forex secara online oleh individu adalah tidak mengikut landasan syarak Yang telah digariskan berhubung jualbeli matawang (Bucht alSarf). Manakala satu kumpulan lagi datangnya dari Universiti Utara Malaysia yang dianggotai oleh Prof. Madya Dr. Asmadi Mohd Naim, Dr. Hasniza Mohd Taib, Dr. Muhammad Nasri Hussain. Kertas mereka menyimpulkan seperti berikut: - Berdasarkan perbincangan di atas, perdagangan forex online adalah tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya perkara-perkara yang menyalahi Syarak iaitu. ich. Pembelian wang tunai dilakukan secara kredit adalah terang-terangan bertentangan dengan kontrak Sarf dan mengandungi unsur riba. Ii. Sekiranya pembelian kredit itu ditakyifkan sebagai pemberian pinjaman oleh broker, perkara tersebut masih termasuk dalam aktiviti yang dilarangkan oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat dari pinjaman, dan larangan mengumpulkan pinjaman dan jual-beli. Iii Menjual matawang secara menangguhkan penyerahan adalah dilarang oleh Syarak. Syarat qabd dalam majlis tidak wujud di dalam transaksi ini Keharusan melewatkan penyerahan (qabd) tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk di dalam konsep darurat bagi transaksi bonafide. Iv. Urusniaga Broker secara online ini mengandungi unsur bay al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan untuk memiliki matawang sebaliknya untuk memberi faedah kepada penjual melalui kenaikan harga. V. Urusniaga ini juga mengandungi ihtikar yang dilarang oleh Syarak. Vi Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudian yang bergantung kepada turun naik harga atau angka. Saya hanya berfungsi sebagai pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedua-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang Permasalahan Bolehlah Terus Disampaikan Kepada Mereka. Zaharuddin Abd Rahman zaharuddin 1 Jun 2011 Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, Banker dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh einzeln tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individu. Saya hanya berfungsi sebagai pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedua-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang permasalahan bolehlah terus disampaikan kepada mereka Füge diese Seite zu deinen Favoriten hinzu Social Bookmarking Webseiten Mehr.


No comments:

Post a Comment